Marcin Zawiła o planach na kolej aglomeracyjną dla Jeleniej Góry

Marcin Zawiła o planach na kolej aglomeracyjną dla Jeleniej Góry
Nasze plany dotyczące możliwości stworzenia tzw. SKM (Szybkiej Kolei Miejskiej), to znaczy swoistego "tramwaju" (linie tramwajową zlikwidowano w Jeleniej Górze, podobnie jak w Legnicy i Wałbrzychu w roku 1969, po 72 latach funkcjonowania) są zupełnie inne. Ze względów techniczno-organizacyjnych, a przede wszystkim - finansowych nie przewidujemy inicjatywy wznowienia kursowania pociągów do Karpacza. Skoncentrowaliśmy się kilka lat temu, u progu poprzedniej kadencji na opracowaniu koncepcji SKM, na trasie Janowice Wielkie - Jelenia Góra - Piechowice (to obszar o relatywnie dużym ruchu pasażerskim, "pracowniczo-szkolnym), z ew. przedłużeniem później do Szklarskiej Poręby. Koncepcję tę opracowano na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego tamtejsze Biuro Urbanistyki. Zakładaliśmy w skromnym projekcie "zagęszczenie" przystanków kolejowych głównie w obszarze miasta, niemniej ze środków budżetu samorządu jest to zupełnie niemożliwe, a PKP PLK, które mogłoby być beneficjentem środków unijnych nie zgłosiło się do projektu, który obejmował ten zakres działań. Priorytety inwestycyjno-modernizacyjne szeroko pojętych instytucji kolejowych są bowiem inne, a bez tego samorządy nie mogą podejmować działań w tym obszarze. Przykładów trudnej współpracy jest więcej, choćby fakt demontażu istniejącej lokomotywowni w Jeleniej Górze, która mogłaby podjąć się remontów znacznej części zespołów, bowiem - wg planów kolejarzy - nowa lokomotywownia, wybudowana od podstaw za nieporównanie większe środki, ma powstać w okolicach Legnicy.
Marcin Zawiła

Stanowisko PKP:
Panie Redaktorze
            W ubiegłym roku wykonaliśmy prace modernizacyjne na kilku stacjach (Jelenia Góra Zachodnia, Piechowice oraz Wojanów), leżących w obrębie jeleniogórskiej aglomeracji. W bieżącym roku kontynuujemy przebudowę stacji Jelenia Góra oraz prowadzimy roboty na odcinku Marciszów – Janowice Wielkie. Realizacja tych zadań poprawia techniczne warunki dla prowadzenia kolejowej komunikacji oraz podnosi komfort odprawy podróżnych na terenie Jeleniej Góry oraz w jej aglomeracji.  
Natomiast budowa nowych przystanków (w ciągu linii kolejowych nr 274 i  nr 311) – jest rozpatrywana wspólnie z władzami samorządowymi woj. dolnośląskiego w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Aglomeracji Jeleniogórskiej, planowanych do realizacji w ramach RPO do 2020 roku. W tym roku planujemy rozpocząć prace nad studium wykonalności dla realizacji tego przedsięwzięcia.
 ,

Bohdan Ząbek
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
ul. Joannitów 13

50-525 Wrocław


Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.

Panie Redaktorze
Nasza spółka PKP PLK współpracuje z władzami samorządowymi woj. dolnośląskiego przy realizacji projektów finansowanych w ramach RPO – w tych służących poprawie kolejowej komunikacji w Kotlinie Jeleniogórskiej. Jednym z tych zadań w nowej perspektywie unijnej  są plany budowy nowych przystanków (w ciągu linii kolejowych nr 274 i  nr 311) – w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Aglomeracji Jeleniogórskiej, planowanych do realizacji w ramach RPO do 2020 roku. Do połowy przyszłego roku zostanie opracowywane studium wykonalności dla tego przedsięwzięcia. Niezależnie od tych projektów realizujemy prace na głównej linii z Wrocławia w kierunku Jeleniej Góry w tym przebudowę stacji Jelenia Góra (o czym wspominałem Panu we wcześniejszej odpowiedzi).

B. Ząbek, PKP PLK


Komentarze

Popularne posty

Książnica Karkonoska