Redakcja poprosiła Radnych Gminy o kolej turystyczną

 Rada Gminy Świeradów-Zdrój


59-850 Świeradów-Zdrój

Wniosek do Radnych gminy o pospieszne dokończenie przerwanych prac związanych z uruchomieniem kolei turystycznej



Szanowni Radni,

Kolej pasażerska okazała się impulsem rozwojowym dla gminy, warto aby te efekty rozlały się na okolicę, a nie tylko na centrum gminy.

Zwracam się do Państwa z uprzejmą prośbą o podjęcie negocjacji z Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei (DSDiK) w sprawie odbudowy torowiska na odcinku około 3.128 km od dworca Świeradów do stacji Nadleśnictwo jako kolei turystycznej. Proponuję, aby torowisko było własnością gminy, (gmina wg pisma jakie otrzymałem, przejęła ten teren torowiska około dekady temu). Wnoszę aby zarządcą odtworzonej sieci kolejowej turystycznej został np. DSDiK.

Przebieg linii i dawne nazwy przystanków:

7,7018
 
   10,200 
 
     
 
   10,82911

Chciałbym również zaproponować, aby gmina zwróciła się do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego (UMWD) oraz Unii Europejskiej o przekazanie środków w wysokości np. 150 tys. PLN rocznie na dofinansowanie kursów turystycznych, oraz o dofinansowanie na remont podtorza/odtworzenie torowiska i zorganizowanie kursów zabytkowego szynobusu, takiego jak stara czeska motoriczka. Tabor ten kursowałby z dworca z peronu pierwszego, przez zabytkowe torowisko, aż do wodospadu na Kwisie, tworząc unikalną atrakcję turystyczną.

Projekt zakłada uruchomienie małej, lokalnej kolejki turystycznej, która kursowałaby wyłącznie w granicach Świeradowa-Zdroju w sezonie letnim i ew. w majówkę czy weekendy w sezonie. Wierzę, że taka inicjatywa nie tylko przyciągnęłaby turystów, ale także wzmocniła lokalną gospodarkę i promowała naszą gminę jako atrakcyjne miejsce do odwiedzenia.

Ponadto, zwracam się z prośbą, aby gmina wystąpiła do PKP Polskich Linii Kolejowych (PKP PLK) o przekazanie staroużytecznych szyn i podkładów, zgodnie z ustawą, która daje samorządom prawo do pozyskania torów staroużytecznych. Tego rodzaju wsparcie mogłoby bardzo znacząco obniżyć koszty realizacji projektu. Gmina pozyskałaby stare szyny i podkłady, stary tłuczeń etc. Dodam że nie ma sensu na tak lokalnej trasie używać zupełnie nowych produktów. Szacuję że koszt nie powinien przekroczyć kilkuset tys. PLN, maksymalnie 1 miliona PLN.

Uprzejmie proszę o rozważenie tej propozycji i podjęcie stosownych kroków w celu rozpoczęcia prac nad odbudową torowiska. Jestem przekonany, że wprowadzenie takiej atrakcji turystycznej przyniesie wiele korzyści dla naszej gminy i jej mieszkańców. Proponowany termin rozpoczęcia usług to sezon letni 2025 roku.

Harmonogram:

2024, wrzesień- grudzień: pozyskanie materiału staroużytecznego i zabytkowego szynobusu,

rok 2025 I połowa: odtworzenie toru, naprawa taboru, zorganizowanie mini- zaplecza techn.

1 lipca 2025: start kolejki turystycznej opartej o zabytkowy tabor. 

Szkice, opisy przystanków i przebieg toru w załączeniu.

Z wyrazami szacunku,

Adam Fularz

Jeleniogorska.pl

Dol. Ziel. 24a Zielona Góra



Komentarze

Popularne posty

Książnica Karkonoska